Medewerker Adresonderzoek
binnen de functie Consulent Burgerzaken
Schaal 8, 32 – 36 uur
Gemeente Nieuwegein zoekt een dienstverlenende Medewerker Adresonderzoek binnen de functie Consulent Burgerzaken. In deze functie sta je in direct contact met inwoners, organisaties, ondernemers en andere -veelal overheids- instanties. Ben je op zoek naar een afwisselende baan waarbij je zowel in de backoffice werkzaam bent en als aan de frontoffice? Weet jij wel raad met direct klantcontact waarbij je communicatief vaardig bent, oog en gevoel hebt voor een correcte en accurate verwerking van gegevens? Lees dan verder en reageer op deze vacature!
Wat ga je doen?
Een belangrijke taak binnen burgerzaken is het zorgvuldig controleren en doorvoeren van mutaties in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit belang van betrouwbaarheid van gegevens is de laatste jaren enorm toegenomen. Het ontvangen van uitkeringen, toeslagen en vergoedingen is gekoppeld aan de registratie op het juiste adres in de BRP. Daarmee is de adreskwaliteit in de BRP van belang om goed met de inwoner te communiceren, maar ook om de inwoner in staat te stellen gebruik te maken van de (veelal financiële) faciliteiten van de overheid.
Taken adresonderzoek
Je voert als adresonderzoeker de volgende werkzaamheden uit:
• Zorgdragen voor en beoordelen of personen in aanmerking komen voor inschrijving op een briefadres
• Aan de hand van deze gegevens contact leggen met andere instanties
• Intakegesprekken voeren met aanvragers voor een briefadres
• Gemotiveerde, goed onderbouwde en juridisch correcte besluiten schrijven
• Onderzoek plegen naar leegstaande en overbewoonde adressen
• Zorgen voor het beheer (actueel, wijzigen en opvoeren) van de in de BRP opgenomen pandaantekeningen (signaal op adres)
• Alert zijn op en het herkennen van fraudesignalen (risicoadressen) en hierop actie ondernemen (fraudebestrijding). De gemeente heeft hierin een steeds grotere rol. Je kent de risicosignalen en past deze continu toe in je werk
• Deelnemen aan en uitvoeren van diverse projecten binnen het vakgebied. Zoals Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA).
Je bent voortdurend bezig met het verwerken van persoonsgegevens. Dit betekent dat je in staat bent zelfstandig af te wegen en te beslissen of je persoonsgegevens mag delen met derden. Dit doe je op grond van de beheersregeling BRP Nieuwegein en met toepassing van de geldende privacyregels (AVG).
Taken consulent
Binnen de functie Consulent Burgerzaken werk je als adresonderzoeker. Hoewel de nadruk op je werkzaamheden in het team adresonderzoek ligt, voer je frequent (wekelijks) balie- en backofficewerkzaamheden uit als consulent. Denk hierbij aan het aanvragen van een rijbewijs, reisdocument, verklaring omtrent gedrag en aangiften burgerlijke stand of bijvoorbeeld het doorvoeren van adreswijzigingen. Zo heb je ook hier een belangrijke rol in de verwerking en controle op de Basisregistratie Personen (BRP).
Jouw afdeling: de Stadswinkel
In de Stadswinkel van Nieuwegein vinden alle klantcontacten van de gemeente plaats. De Stadswinkel bestaat uit de teams Burgerzaken (met als onderdeel adresonderzoek), het Klant Contact Centrum, Vergunningen en het Webteam. Jij komt zowel te werken in het team Burgerzaken als het team Adresonderzoek. Dit zijn dienstverlenende en resultaatgerichte teams met hart voor de inwoners van Nieuwegein. Onze bezoekers waarderen onze dienstverlening met een 8.5, een cijfer waar we trots op zijn.